WHRتن شاخصهمراه با ما

محاسبه WHR

نسبت دور کمر به باسن (WHR) اندازه گیری سریع توزیع چربی است که ممکن است به سلامت کلی فرد کمک کند. افرادی که  وزن بیشتری در مرکز بدن یا دور کمر  نسبت به دور باسن بیشتری دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برخی از بیماریها از جمله سندرم متابولیکی قرار گیرند.

برای یافتن WHR ، فرد باید هم دور کمر و هم باسن خود را اندازه گیری کند. برای اندازه گیری دور کمر ، فرد باید صاف بایستد و نفس بکشد ، سپس کمر خود را دقیقاً بالای ناف زیرزائده زایفوئید(پایین ترین قسمت قفسه سینه)   با متر اندازه گیری کند. این اندازه گیری باید در جایی باشد که کمر کوچکترین سایز را دارد.مراقب باشید که نوار اندازه گیری را خیلی محکم نکنید.

برای اندازه گیری دور باسن ، صاف بایستید و یک متر اندازه گیری را به دور گسترده ترین قسمت باسن بپیچید. اندازه گیری را در جایی که انتهای اندازه گیری نوار با هم تداخل دارند انجام دهید ، دوباره آن را خیلی محکم نکشید.

برای محاسبه WHR ، اندازه گیری اول (دور کمر) را بر روی اندازه گیری دوم (دور باسن) تقسیم کنید.

به عنوان مثال ، اگر دور کمر فردی ۸۰ سانتی متر و دور باسن او ۹۰ سانتی متر باشد ، بنابراین نسبت WHR وی:

۹۰ ÷ ۸۰ = ۰٫۸۹ سانتی متر

طبق سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، داشتن WHR بیش از ۱٫۰ ممکن است خطر ابتلا به بیماریهایی را که به اضافه وزن مربوط می شوند ، از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ افزایش دهد.(در این شرایط ممکن است حتی فرد BMIنرمال یا طبیعی داشته باشد)

دامنه خطر سلامتی

مردان

زنان

کم خطر

۰٫۹۵ یا پایینتر

۰٫۸ یا پایین تر

متوسط

۰٫۹۶-۱٫۰

۰٫۸۱-۰٫۸۵

پر خطر

۱ یا بالاتر

۰٫۸۶ یا بالتر

 

تأثیر بر سلامتی

کسانی که WHR بالایی دارند بیشتر روزن خود را در مرکز بدن حمل می کنند ، بنابراین شکل بدن آنها به عنوان “سیب” توصیف شود.تحقیقات نشان می دهد افرادی که “سیب شکل” هستند بیشتر از افرادی که “گلابی شکل” هستند (پایین تنه بزرگتر) در معرض خطر برخی از بیماری ها هستند.

دونوع توزیع وزن در بدن در دوشکل سیب و گلابی

این شرایط سلامتی عبارتند از:

بیماری قلبی عروقی: چاقی شکمی خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهند که WHR شاخص موثرتری نسبت به BMIبرای پیش بینی بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای مربوط به چاقی و همچنین یک اندازه گیری بهتر برای تشخیص آدیپوسایتی احشایی است. بخصوص ممکن است BMI زیاد بالا نباشد ولی WHR بالا باشد همچنینWHR شاخص بهتری نسبت به دور کمر به تنهایی برای خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی است.

دیابت نوع ۲: دور کمر با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد.

باروری: مطالعات نشان دادند که زنان با WHR بیش از ۰٫۸۰ ، بدون توجه به BMI ، میزان باروری کمتری نسبت به زنان با WHR پایین تر دارند.

بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO):

در زنان WHR بالاتر از ۰٫۸۵  نشان دهنده چاقی

در مردان WHR بالاتر از ۰٫۹۵  نشان دهنده چاقی

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319439

https://doi.org/10.1038/srep43551

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا