استقامتبرنامه تمرینیورزش سرا

تردمیل یا دوچرخه ثابت: کدامیک بهتر است؟

تردمیل یا دوچرخه ثابت: کدامیک بهتر است؟ هم تردمیل و هم دوچرخه ثابت وسایل ورزشی باشگاهی عالی هستند که می توان تمرینات ورزشی کاردیو را با آنها برنامه ریزی کرد. اما هر دو دستگاه نکات مثبت و منفی دارند که به هدف تمرینی شما و دستاورد شما از تمرین مرتبط است. تفاوت های مهمی بین این دو نوع تجهیزات بدنسازی وجود دارد و چندین فاکتور وجود دارد که باید به هنگام جستجوی تجهیزات مناسب برای نیازها و بودجه خود در نظر بگیرید. مهمترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

کالری سوزی

سطح تجربه شما

تحرک

خطر آسیب

اهداف ورزشی

فضای موجود در خانه یا باشگاه

کالری سوزی

برای بسیاری از افراد، یکی از مواردی که در انتخاب یک وسیله ورزشی بدنسازی باید مورد توجه قرار گیرد این است که این وسیله در حین استفاده از آن چه مقدار کالری مصرف می کند. تردمیل و دوچرخه های ورزشی، “هر دو دستگاه برای کالری سوزی و آماده سازی عضلات عالی هستند. البته که میزان کالری سوزی بستگی به وزن، جنسیت و ژنتیک دارد ولی به طور مقایسه میزان مصرف کالری در تردمیل بیشتر از دوچرخه ثابت است

تجربه فرد در ورزش

برای افراد مبتدی هردو وسیله گزینه های بسیار خوبی هستند زیرا استفاده از آنها ساده است. حتی اگر هدف تمرینی شما کالری سوزی بیشتر نباشد و از تردمیل برای پیاده روی استفاده می کنید در این سطح ورزشی تفاوتی از نظر مصرف کالری بین دو وسیله وجود ندارد.

تحرک

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید، توانایی خودتان برای استفاده از وسایل ورزشی است. به عنوان مثال، برای افراد مبتلا به آرتروز زانو ، دوچرخه سواری ممکن است آسان تر از راه رفتن روی تردمیل باشد. روی دوچرخه، شما نشسته اید، و در حین فعالیت تحمل وزن وجود ندارد و همین موضوع از فشار بر روی مفاصل زانو کم کرده و آسیب و درد را کاهش می دهد. به طور مشابه، وجود مشکلاتی در کف پا، مانند التهاب کف پا، نشستن روی دوچرخه ممکن است گزینه بهتری نسبت به تمرینات تحمل وزن کامل مانند پیاده روی یا دویدن روی تردمیل باشد. معمولا دوچرخه‌های ورزشی برای جمعیت سالمندان مناسب‌تر هستند، زیرا می‌توانند در حالت نشسته تمرین ورزشی با مصرف کالری بالا انجام دهند.

با این حال، در مشکلات کمر ، مانند فتق دیسک، توصیه میشود که فرد از تردمیل استفاده کند و فقط راه برود، و حتی با شیب راه برود تا باعث اکستنشن کمر شود.

آسیب

حتی بدون وجود مشکلات حرکتی،  خطر آسیب وسایل ورزشی برای همه بزرگسالان موضوع نگران کننده ای است – و تردمیل و دوچرخه ورزشی هر دو سطوح متفاوتی از آسیب دارند.

دویدن، از جمله دویدن روی تردمیل، به عنوان یک ورزش با شدت و تاثیر بالا در نظر گرفته می شود. حرکت مکرر پاها که با سطح سفت برخورد می کنند، به مفاصل فشار وارد می کند. در حالی که ورزش‌های پر فشار مزایایی مانند افزایش تراکم استخوان دارند، ورزش بیش از حد یا الگوی نامناسب می‌تواند خطر آسیب به زانو و کمر را به همراه داشته باشد.

هنگامی که از دوچرخه ورزشی استفاده می کنید، پاهای شما در داخل پدال ها محکم می مانند، بنابراین دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش کم تاثیر در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که حتی در طول یک تمرین با شدت بالا، حرکت صاف و دایره‌ای بدون وارد کردن فشار زیاد به مفاصل عضلات شما را تمرین می‌دهد. به هر حال در هر نوع ورزشی آسیب می تواند وجود داشته باشد ولی نکته مهم این است که الگوی تمرین  صحیح بوده و فرد در طول تمرین هم روی تردمیل و هم روی دوچرخه ثابت در سرعتی که راحت(بدون احساس درد) است تمرین کند.

اهداف ورزشی

اهداف شما عامل دیگری است که باید در هنگام استفاده از تجهیزات ورزشی خانگی در نظر بگیرید. رایان تردمیل برای یک فرد نسبتاً سالم – کسی که درد مفصلی یا مشکلات قلبی عروقی قابل توجهی ندارد  و به دنبال بهبود وضعیت قلبی عروقی تناسب اندام و استقامت خود است، عالی است. تردمیل برای کاهش چربی شکم، تقویت قلب، تقویت عضلات و تقویت استخوان مفید است. همچنین می تواند باعث درگیری بالاتنه شده و باعث تقویت عضلات بالا تنه و مرکزی بدن شود، پس یک تمرین برای کل بدن است. حتی می توان در حین راه رفتن یا دویدن شیب ایجاد کرد تا تاثیر و شدت تمرین را افزایش یابد.

از سوی دیگر، دوچرخه ثابت تمرین بیشتری برای عضلات باسن، ساق پا و ران ها است همچنین برای تقویت عضلات، کاهش وزن، تقویت قلب و افزایش ظرفیت ریه مفید است. یک دوچرخه ثابت معمولاً بالاتنه چیز زیادی درگیر تمی کند، مگر اینکه یک نسخه تمرینی برای بالا تنه مانند استفاده از دمبل های سبک همراه با دوچرخه استفاده شود.

به این فکر کنید که واقعاً هدف شما از استفاده از یک دستگاه ورزشی چیست. برای مثال، اگر برای دوی ماراتن تمرین می کنید، تردمیل ممکن است گزینه بهتری برای خرید باشد. یا در مناطق سردسیر زندگی می کنید که دویدن در فضای آزاد سخت است و می خواهید برای یک مسابقه دویدن تمرین کنید، تردمیل می تواند به شما کمک کند این کار را بدون خطر آسیب یا قرار گرفتن در معرض سرمای شدید بیرون انجام دهید.

اگر به ورزش های سه گانه علاقه دارید، هر کدام از این دستگاه ها خوب است. دوچرخه ورزشی می تواند به شبیه سازی قسمت دوچرخه سواری در مسابقه کمک کند، در حالی که تردمیل می تواند شمارا را برای دویدن آماده کند. هر دو باعث افزایش آمادگی جسمانی و استقامت می شوند ولی بستگی به هدف شما دارد.

ولی به طور کلی استفاده از تردمیل در افرادیکه آرتروز زانو و مشکلات کف پا ندارند و بخصوص در سالمندان و میانسالان گزینه بهتری برای پیاده روی است زیرا یک ورزش تحمل وزن بدن است و مانع کاهش چگالی مواد معدنی استخوان بخصوص در سنین بالا می شود.

قبل از شروع

توصیه می شودکه در شروع با یک متخصص ورزشی یا یک مربی کار کنید تا با برنامه های دقیق تمرینی به شما در ایجاد آمادگی جسمانی و تناسب اندام کمک کند. این موضوع می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام دستگاه می تواند بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورد و به شما کمک می کند تا به اهداف خود با کمترین آسیب دست یابید.

سخن پایانی

لازم نیست از یک نوع تمرین یا وسیله تمرینی در برنامه ورزشی خود استفاده کنید می توانید از انواع وسایل تمرینات ورزشی  استفاده کنید و از مزایای آمادگی جسمانی آنها بهره مند شوید. مد نظر داشته باشد که تنوع تمرین یکی از اشول مهم طراحی تمرین است زیرا استفاده مداوم از یک یا چند برنامه و با وسیله ورزشی نه تنها باعث سازگاری تمرینی می شود بلکه آسیب های احتمالی ناشی از آن وسایل یا تمرینات را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا