برنامه تمرینیورزش در شرایط خاصورزش سرا

ورزش و پیشگیری از سرطان

  • مجموعه ای از بیماری ها که ناشی از تکثیر بی رویه سلولهای یک بافت است سرطان نام دارد. سرطان به دلیل آسیب یا جهش نامطلوب در DNA صورت می گیرد که سلول دچار تقسیم غیر طبیعی می شود. در سلول های سرطانی نه تنها آسیب به سلول قابل ترمیم نیست بلکه سلول این نقصان را به سلول های بعدی منتقل می کند.
  • تعداد کمی از سلول هایی که در بدن دچار آسیب یا جهش می شوند، سرطانی می شوند. زیرا خود سلول مجهز به سیستم کنترل بازخوردی طبیعی است و با تنظیم مرگ برنامه ریزی شده یا آپوپتوز باعث ازبین رفتن سلول های آسیب دیده می شود. از طرفی سلول هایی که توانایی سرطانی شدن دارند قبل از اینکه به صورت سرطانی در بیایند، توسط سیستم ایمنی نابود می شوند.

از جمله عواملی که باعث سرطان می شود، التهاب است که از راه های مختلف مثل: چاقی، سبک زندگی کم تحرک، در معرض قرارگرفتن انواع ویروس ها و بیماری های اتوایمن ایجاد می شود. سبک زندگی کم تحرک و تغذیه ناسالم باعث چاقی می شوند و چاقی با عث افزایش  فاکتورهای التهابی و تضعیف سیستم  ایمنی شده و احتمال ابتلا به سرطان را بالا می برد. حال با توجه به اینکه ورزش باعث کاهش فاکتورهای التهابی و تقویت سیستم ایمنی می شود، این سوال مطرح می شود:

که آیا تمرینات ورزشی منظم در پیشگیری از سرطان و توقف پیشرفت آن نقش دارند؟

جواب: بله

ورزش باعث کاهش آدیپوکاین های التهاب زا شده، مهاجرت ماکروفاژهابه بافت چربی را به دلیل کاهش چربی بدن کاهش داده همچنین با افزایش سلول های کشنده طبیعی باعث کاهش متاستاز شده و عوامل کاهش دهنده مرگ سلولی سلولهای تومور را کاهش داده و از رشد تومور جلوگیری می کند. همچنین ورزش منظم با عث افزایش بیان ژن فاکتورهای سرکوب کننده تومور موسوم به P53 در سلول شده و باعث مرگ سلولهای توموری می شود.

تمرینات ورزشی هوازی منظم نه تنها باعث جلوگیری از سرطان می شوند، بلکه از پیشروی سلولهای سرطانی در مراحل اولیه بیماری و دوران پس از شیمی درمانی می کنند.

ورزش و پیشگیری از سرطان

 آیا ورزش در دوران شیمی درمانی مجاز است؟

بله ولی با رعایت احتیاط:

-اگر در این دوران دچار خستگی زیاد و کم خونی هستید ورزش نکنید.

-اگر سیستم ایمنی شما ضعیف شده و گلبولهای سفید پایین است(کمتر از ۳۵۰۰ سلول در میکرولیتر) از ورزش در جاهای عمومی و کلا حضور در اماکن عمومی خودداری کنید.

-اگر دچار نوروپاتی یا سوزن سوزن شدن دست و پا در اثر کموتراپی شدید احتمال خطر افتادن یا آسیب برای شما وجود دارد، ورزش توصیه نمی شود.

– اگر در کموتراپی هستید که ممکن است آسیب قلبی به همراه داشته باشد باید با پزشک خود در مورد ورزش کردن مشورت کنید تا نوع و شدت ورزش را به شما تجویز کند.

-اگر  مصرف داروی آدریمایسین قسمتی از کموتراپی شماست، در همان روز ورزش نکنید. این دارو تا ۲۴ ساعت پس از مصرف ایجاد آریتمی میکند.پس ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف دارو ورزش کنید با شدتی که فقط ضربان ۱۵ تا ۲۰ ضربه بیشتر از ضربان استراحتی شما افزایش یابد.

ورزش در دوران شیمی درمانی باعث کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی می شود البته به شرط در نظر گرفتن موارد احتیاط.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا