دسته‌بندی نشدهورزش سراورزش و تغذیه

تفاوت مصرف پروتئین وی و کازئین در ورزش

 

کازئین و آب پنیر یا پروتئین وی دو نوع پروتئین موجود در شیر گاو هستند که به ترتیب ۸۰% و ۲۰% پروتئین شیر را تشکیل می دهند. آنها پروتئین های غنی از تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند که باید از غذا دریافت کنید. زیرا بدن شما نمی تواند آنها را بسازد. علاوه بر این، آنها به راحتی هضم و جذب می شوند. هر دو کازئین وپروتئین وی محصولات جانبی تولید پنیر هستند.

در طول پنیر سازی، آنزیم ها یا اسیدهای خاصی به شیر گرم شده اضافه می شود. این آنزیم ها یا اسیدها باعث می شوند. کازئین موجود در شیر منعقد شود یا به حالت جامد تبدیل شود و از یک ماده مایع جدا شود. این ماده مایع پروتئین آب پنیریا پروتئین وی است که برای استفاده در محصولات غذایی یا مکمل های غذایی به شکل پودری شسته و خشک می شود.

کشک باقی مانده از کازئین را می توان برای ایجاد پودر پروتئینی شسته و خشک کرد یا به محصولات لبنی مانند پنیر کاتیج اضافه کرد.

پنیر کاتیچ چیست؟

پنیر کوتاژ یا پنیر کاتیج (Cottage cheese) یک پنیر سفید و نرم است که به آن پنیر کلبه هم می‌گویند، چون اولین جایی که این پنیر درش تولید شده کلبه‌های روستایی در قاره اروپا بوده است.

این پنیر طعمی ترش دارد و اصالتا از شیر ترش تهیه می‌شود. ولی امروز برای تهیه‌اش از روش‌های دیگری مثل افزودن مواد اسیدی به شیر استفاده می‌کنند تا شیر دلمه دلمه بشود. به این روش جدید clumping می‌گویند و، چون درش از مایه پنیر استفاده نمی‌شود، برای گیاهخواران روشی مناسب به حساب می‌آید. ناگفته نماند که پنیر کوتاژ یک پنیر تازه است و خیلی زود خراب می‌شود، بنابراین باید به سرعت مصرف شود.

مصرف پروتئین وی و کازئین در ورزش

در تمرینات ورزشی برای رشد بهتر عضلات، باید پروتئین مورد نیاز عضلات تامین شود. بین آب پنیر و کازئین، آب پنیر مکمل پروتئین “سریعتر” است زیرا اسیدهای آمینه آن به سرعت توسط بدن جذب می شود. در حالی که کازئین مکمل «آهسته‌تر» است – چون آهسته‌تر هضم می‌شود – هر دو پروتئین می‌توانند به رشد  عضلات در هنگام تمرین کمک کرده و باعث بازساری عضلات می شوند

صرف نظر از اینکه کدام نوع را انتخاب می کنید، مهم ترین عامل این است که چه مقدار پروتئین در طول روز می خورید. پروتئین مورد نیاز ساخت عضله حتما نباید پس از ورزش مصرف شود . اگر قبل از تمرینات پروتئین مورد نیاز مصرف شده باشد نیازی به مصرف پس از تمرینات نیست. چه یهتر که این پروتئین مورد نیاز از غذا تامین شود.

همانطور که در پنیرسازی انجام می‌شود، کازئین پس از قرار گرفتن در معرض اسیدهای معده، کشک را تشکیل می‌دهد. این کشک فرآیند هضم و جذب بدن شما را طولانی می کند. بنابراین، پروتئین کازئین آزادسازی آهسته و پیوسته اسیدهای آمینه را برای بدن شما فراهم می کند و برای بدن قبل از موقعیت های ناشتا مانند خواب ایده آل است.داز سوی دیگر، از آنجایی که بدن شما پروتئین آب پنیر را بسیار سریعتر هضم و جذب می کند، بهترین گزینه برای تمرینات ورزشی است، زیرا روند ترمیم و بازسازی عضلات را آغاز می کند.

پروتئین آب پنیریا پروتئین وی

مزیت اصلی پروتئین آب پنیر این است که به شما امکان می دهد به سرعت از نتایج کاری که در باشگاه انجام می دهید بهره ببرید. به این دلیل که بدن شما می تواند آن را در ۲۰ دقیقه تجزیه کرده و جذب کند. بنابراین بدن شما می تواند با سرعت بیشتری عضله ار دست رفته را بازسازی کند.

پروتئین کازئین یا پروتئین شیر

درست مانند پروتئین آب پنیر، پروتئین کازئین تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین می کند. برخلاف آب پنیریا پروتئین وی، کازئین را می توان به عنوان یک پروتئین “زمان آزاد” در نظر گرفت زیرا کندتر هضم می شود. پس از مصرف کازئین، جذب اسیدهای آمینه بدن و ایجاد یا سنتز پروتئین ها پس از تقریباً ۳ تا ۴ ساعت به اوج خود می رسد..

بسته به اهداف ورزشی شما پروتئین کازئین ممکن است گزینه بهتری باشد. به عنوان مثال، قبل از خواب شبانه، مصرف کازئین می‌تواند در طول چند ساعت منبع پروتئین بدن را تامین کند.

پروتئین کازئین به اندازه پروتئین آب پنیر سطح آمینو اسیدها را افزایش نمی دهد. اما سرعت تجزیه پروتئین ها را در بدن  کاهش می دهد. این کار از توده عضلانی شما محافظت می کند و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید، که برای مهار گرسنگی اواخر شب عالی است.

نتیجه:

عملکرد سریع پروتئین آب پنیر آن را به انتخابی خوب برای قبل یا بعد از تمرین تبدیل می کند. از سوی دیگر، کازئین با اثر کندتر بهترین گزینه برای روزهایی است که ورزش نمی کنید یا استفاده قبل از خواب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا