انعطاف پذیریبرنامه تمرینیورزش سرا

کمردرد و عضله مربع کمری یاQuadratus lumborum

 

عضله quadratus lumborum یا QL یا عضله مربع کمری عضله ای از دیواره خلفی شکم است که در اعماق شکم قرار دارد. این عضله عمیق ترین عضله دیواره خلفی شکم است و اغلب به اشتباه از آن به عنوان یکی از عضلات پشت یاد می شود. شکل آن نامنظم است ، اما به طور کلی چهار ضلعی است ، به همین دلیل است که در لاتین به عنوان “quadratus” توصیف می شود.

عضله quadratus lumborum از لگن شروع می شود و تا پایین ترین دنده ادامه دارد. علاوه بر ستون فقرات ، به دنده دوازدهم نیز متصل می شود ، که باعث ثبات ستون مهره و دنده در حین حرکات مختلف است. این عضله در خم شدن و کشش جلو به عقب و پهلو به پهلو و همچنین هنگام تنفس باعث پشتیبانی و کمک به دیافراگم وعضلات هسته مرکزی بدن می شود.. به منظور لمس عضله ، باید انگشتان را در بالای تاج عقب ایلیاک در سطح مفصل ران قرار دهید.

عضله مربع کمری

این عضله یکی از منابع اصلی درد کمر است. نشستنهای طولانی مدت باعث ناراحتی ودرد در درعمق کمر در دو طرف ستون فقرات نمایان می شود..با توجه به اینکه این عضله نقش کلیدی در کمردردها دارد پس مراقبت از آن بسیار مهم است.

نشستن های طولانی مدت با گذشت زمان ، باعث استفاده بیش از حد از QL می شود که منجر به خستگی عضلات ، گرفتگی ، کاهش جریان خون و چسبندگی می شود. این شرایط می تواند با یک حالت گرد در قسمت فوقانی کمر (که غالباً با عادت نشستن همراه است) همراه باشد

آسیب QL چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

این عضله می تواند با یک حرکت شدید یا ضربه آسیب ببیند. بیشتر اوقات ، به دلیل سفتی ، فشار تکراری یا کشش بیش از حد این اتفاق می افتد. اگر سایر عضلات اطراف ضعیف و غیرفعال باشند ، QL یک عضله موضعی است و می تواند بیش از حد برای تثبیت ستون فقرات و لگن استفاده شود. اگر فعالیت هایی مانند چرخش ، خم شدن یا بلند کردن را به اشتباه انجام دهید ، QL سفت و دردناک می شود این  شرایط باعث درد عمیق در ناحیه کمر می شود که می تواند درد را به باسن هم بکشاند. دلایل دیگر درد QL عبارتند از: نشستن بیش از حد ، وضعیت بد بدن و نابرابر بودن طول پا.

علائم

سفتی یا درد در ناحیه کمر

درد شدید همراه با سرفه یا عطسه

کمردرد که با حرکاتی مانند راه رفتن ، ایستادن و غلت زدن در رختخواب ، بدترمی شود

جلوگیری

برای جلوگیری از درد Quadratus Lumborum ، باید وضعیت بدن خود را بهبود ببخشید ، عضلات ضعیف را تقویت کنید تا باعث تقسیم کار شده و از فشار بیش ازحد روی یک عضله جلوگیری شود و مطمئن شوید که از روش های صحیح خم شدن و بلند کردن برای محافظت از این عضلات استفاده می کنید.

بهترین تمرینات برای تقویت عضلات Quadratus Lumborum:

کششهای زیر را می توانید ۱۰ ثانیه و هرکدام و هرطرف بدن را سه با تکرار کنید. این کششها را ۲تا۳ بار در روز انجام دهید.

Child’s-Pose
bridge یا پل

 

کشش به طرفین در حالت ایستا
حرکت دروازه یا gate-pose
کشش زانو به طرف سینه یا Knee to chest stretch
حرکت مثلث پیچ یا Revolved Triangle Pose
کشش سر به زانوی نشسته یا Revolved-Head-to-Knee-Pose
کشش مربع کمری یا stretch QL
کشش پهلو یاside-stretch

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سرکار خانم دکتر فرزانه ، از مطالب بسیار ارزشمند و کاربردی تان ممنونم ، من با مطالعه این مطالب متوجه شدم که چه آسیبی به کدام عضلاتم وارد شده و دقیقا برای بهبود آن چکار باید بکنم ، نکاتی که در خصوص علائم اشاره فرموده بودید ، دقیقا در مورد من مصداق دارد و امیدوارم که با راهکارهای که معرفی کردید ، بتوانم به سمت بهبودی قدم بردارم. با تشکر جواهری

    1. سلام و عرض ادب
      بسیار خرسندم که مطالب برای شما مفید بوده است. برایتان آرزوی سلامتی و بهبودی دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا