تازه های علم ورزشورزش گفتار

ورزش عامل پیشگیری سرطان روده

کارشناسان برای اولین بار دقیقاً مشخص کرده اند که چگونه ورزش می تواند خطر ابتلا به سرطان روده و رشد تومورها را کاهش دهد.

دانشمندان دانشگاه نیوکاسل نشان داده اند که فعالیت بدنی باعث رهایش پروتئین ضد سرطان، اینترلوکین-۶ (IL-6) در جریان خون می شود که به ترمیم DNA سلول های آسیب دیده کمک می کند. این یافته ها اهمیت فعالیت متوسط ​​در مبارزه با بیماری های تهدید کننده زندگی را روشن می کند و می تواند به توسعه درمان ها در آینده کمک کند.

ترمیم DNA

شواهد علمی قبلی و کنونی نشان می دهد که ورزش بیشتر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بهتر است، زیرا هرچه افراد  فعالیت بدنی بیشتری  انجام دهند، شانس ابتلا به آن کاهش می یابد. تکرار ورزش چندین بار در هفته در یک دوره طولانی مدت ،هم باعث رهایی مواد ضد سرطان – مانند IL-6 –  در جریان خون شده و هم فرصت تعامل با سلول های غیر طبیعی و ترمیم DNA آنها را می دهد و هم باعث کاهش رشد سلولهای سرطان می شود.

در این مطالعه در مقیاس کوچک، ۱۶مرد ۵۰ تا ۸۰ ساله را انتخاب کردند که همگی دارای عوامل خطرزای سبک زندگی برای سرطان روده ، مانند اضافه وزن یا چاقی و نداشتن فعالیت بدنی بودند. پس از تهیه نمونه خون اولیه، شرکت کنندگان در مجموع ۳۰ دقیقه با شدت متوسط روی دوچرخه های داخل سالن دوچرخه سواری کردند و به محض پایان پدال زدن، نمونه خون دوم گرفته شد. به عنوان یک اقدام کنترلی، در یک روز جداگانه، دانشمندان نمونه خون بیشتری را قبل و بعد از استراحت شرکت کنندگان گرفتند. آزمایش‌هایی برای بررسی اینکه آیا ورزش غلظت پروتئین‌های ضد سرطان در خون را در مقایسه با نمونه‌های استراحت تغییر می‌دهد یا خیر انجام شد و مشخص شد که پروتئین IL-6 افزایش می‌یابد.

دانشمندان نمونه‌های خون را به سلول‌های سرطانی روده در آزمایشگاه اضافه کردند و رشد سلولی را طی ۴۸ ساعت زیر نظر گرفتند. آنها دریافتند که نمونه‌های خونی که بلافاصله پس از ورزش جمع‌آوری می‌شوند، رشد سلول‌های سرطانی را در مقایسه با نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در حالت استراحت کند می‌کند.

علاوه بر این، نمونه‌های خونی تمرینی، علاوه بر کاهش رشد سرطان، میزان آسیب DNA را کاهش داد، که نشان می‌دهد فعالیت بدنی می‌تواند باعث ترمیم DNA سلول‌ها شود.

دکتر اورنج گفت: «یافته‌های ما مکانیسم جدیدی را نشان می‌دهند که نشان می‌دهد چگونه فعالیت بدنی خطر سرطان روده را کاهش می‌دهد که این مکانیسم ها به کاهش وزن وابسته نیست.

درک بهتر این مکانیسم‌ها می‌تواند به ایجاد دستورالعمل‌های ورزشی دقیق‌تر برای پیشگیری از سرطان کمک کند. همچنین می‌تواند باعث توسعه درمان‌های دارویی که از مکانیسمهای ورزش  تقلید می‌کنند، شود. فعالیت بدنی از هر نوع و هر مدتی می تواند سلامتی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد، اما فعالیت بیشتر همیشه بهتر است. افرادی که کم تحرک هستند باید به دنبال ایجاد فعالیت بدنی در برنامه های روزمره خود باشند.

همچنین طبق این مطالعات ورزش فقط خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش نمی دهد بلکه سبک زندگی فعال خطر کمتر ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان سینه و آندومتر را به همراه دارد.

این مطالعه  با ایجاد مکانیسمی که از طریق آن فعالیت بدنی منظم می تواند اثرات ضد سرطانی ایجاد کند، از تلاش های ملی و جهانی فعلی برای افزایش مشارکت ورزشی پشتیبانی می کند.

شیوع سرطان روده

سرطان روده چهارمین سرطان شایع در بریتانیا است که ۱۱ درصد از کل موارد سرطانی جدید را تشکیل می دهد. سالانه حدود ۴۲۹۰۰ نفر در بریتانیا به این بیماری مبتلا می‌شوند، که این میزان روزانه نزدیک به ۱۲۰ نفر است.

تخمین زده می شود که فعالیت بدنی این خطر را تقریباً ۲۰٪ کاهش می دهد. این کار را می‌توان با رفتن به باشگاه، انجام ورزش یا از طریق پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری تا محل کار، یا کارهایی مانند باغبانی انجام داد.

منبع:

  1.  Acute aerobic exerciseconditioned serum reduces colon cancer cell proliferation in vitro through interleukin۶induced regulation of DNA damageInternational Journal of Cancer, 2022; DOI: ۱۰٫۱۰۰۲/ijc.33982

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا