برنامه تمرینیورزش در شرایط خاصورزش سرا

ورزش در بیماران پرولاپس دریچه میترال قلب

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه میترال قلب مانند یک چتر نجات در دهلیز چپ برآمده می‌شود. افتادگی دریچه میترال گاهی منجر به نشت خون به سمت دهلیز چپ می شود، وضعیتی که به آن نارسایی دریچه میترال یا پرولاپس دریچه میترال می گویند.

در بیشتر افراد، افتادگی دریچه میترال تهدید کننده زندگی نیست و نیازی به درمان یا تغییر در شیوه زندگی ندارد. با این حال، برخی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال به درمان نیاز دارند.

علائم افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال

اگرچه افتادگی دریچه میترال معمولا یک اختلال مادام العمر است، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هرگز علائمی ندارند. ولی هنگامی که تشخیص داده می شود، ممکن است افراد از اینکه بدانند یک بیماری قلبی دارند دچار اضطراب شوند.

وقتی خون از طریق دریچه میترال به دهلیز چپ نشت می کند ممکن علائم و نشانه ها ظاهر می شوند. علائم افتادگی دریچه میترال می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.معمولا این علائم خفیف هستند و به تدریج رشد می کنند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضربان قلب تند یا نامنظم (آریتمی)

سرگیجه یا سبکی سر

دشواری در تنفس یا تنگی نفس، اغلب در حین فعالیت بدنی یا هنگام دراز کشیدن صاف

خستگی

افتادگی دریچه میترال که باعث نشت خون به دهلیز چپ در هنگام خروج خون از قلب می شود

علل

هنگامی که قلب خون را یه سمت بیرون پمپاژ می کند، درچه میترال از باز گشت خون به دهلیز چپ یا قسمت فوقانی قلب جلوگیری می کند. اما در برخی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال، یک یا هر دو لوب دریچه میترال دارای بافت اضافی هستند یا بیش از حد طبیعی کشیده می شوند که باعث می شود هر بار که قلب منقبض می شود مانند چتر نجات به سمت دهلیز چپ برآمده شود. این برآمدگی ممکن است از بسته شدن محکم دریچه جلوگیری کند. در برخی موارد، خون ممکن است از طریق دریچه به عقب نشت کند (نارسایی دریچه میترال).

اگر فقط مقدار کمی خون به دهلیز چپ نشت کند، ممکن است مشکلی ایجاد نکند. نارسایی شدیدتر دریچه میترال می تواند علائمی مانند تنگی نفس، خستگی یا سبکی سر ایجاد کند. نام دیگر پرولاپس دریچه میترال سندرم کلیک-سوفل است. هنگامی که یک پزشک با استفاده از گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش می دهد، ممکن است صدای کلیکی را بشنود که برگچه های دریچه به عقب برمی گردند و به دنبال آن صدای زوزه (سوفل) ناشی از برگشت خون به دهلیز شنیده می شود.

عوامل خطر

افتادگی دریچه میترال می تواند در هر فردی و در هر سنی ایجاد شود. علائم جدی پرولاپس دریچه میترال بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال رخ می دهد. افتادگی دریچه میترال می تواند مادرزادی با شد یا ممکن است با چندین بیماری دیگر مرتبط باشد، مانند:

  • Marfan syndrome
  • Ehlers-Danlos syndrome
  • Ebstein anomaly
  • Muscular dystrophy
  • Graves’ disease
  • Scoliosis

عوارض

اگرچه اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال هرگز مشکلی ندارند، اما ممکن است عوارضی رخ دهد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشند:

نارسایی(برگشت خون) دریچه میترال:

شایع ترین عارضه شرایطی است که در آن خون به دهلیز چپ نشت می کند. مرد بودن یا داشتن فشار خون بالا خطر ابتلا به نارسایی دریچه میترال را افزایش می دهد. اگر برگشت خون شدید باشد، ممکن است برای جلوگیری از نارسایی قلبی نیاز به جراحی برای تعمیر یا تعویض دریچه داشته باشید.

مشکلات ریتم قلب (آریتمی):

ریتم های نامنظم قلب بیشتر در حفره های فوقانی قلب رخ می دهدکه ممکن است آزاردهنده باشند، اما معمولاً تهدید کننده زندگی نیستند. افرادی که دچار نارسایی شدید دریچه میترال یا بدشکلی(deformity ) شدید دریچه میترال خود هستند، بیشتر در معرض خطر مشکلات آریتمی هستند که می تواند بر جریان خون در قلب تأثیر بگذارد.

عفونت دریچه قلب (اندوکاردیت):

داخل قلب توسط یک غشای نازک به نام اندوکارد پوشیده شده است. اندوکاردیت عفونت این پوشش داخلی است. دریچه میترال غیرطبیعی شانس ابتلا به اندوکاردیت باکتریایی را افزایش می دهد که می تواند به دریچه میترال آسیب بیشتری وارد کند.

ورزش برای داشتن قلب سالم ضروری است. و این امر به ویژه در صورت ابتلا به بیماری دریچه قلب (HVD) صادق است. به هر حال، وقتی دریچه های قلب تا آخر باز نمی شوند و باعث نشت خون می شوند، قلب باید خیلی بیشتر کار کند. ولی تقویت عضله قلب، کارایی قلب را برای کاهش بار آن افزایش می دهد. و اگر به جراحی دریچه نیاز داشته باشد، ورزش کمک بزرگی به بهبود سریع می کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که به طور منظم پس از جراحی دریچه قلب ورزش می کردند، میزان بهبودی بالاتری داشتند.

مراحل زیر در شروع یا ادامه برنامه ورزشی می تواند کمک بسیاری به بهبود شرایط شما کند:

۱-با پزشک خود صحبت کنید

با پزشک مشورت کنید تا در مورد میزان امنیت تمرینات ورزشی آگاهی یابید. طبق انتشارات سلامت هاروارد، اکثر افراد مبتلا به بیماری خفیف دریچه قلب می توانند ورزش کنند. با این حال، اگر بیماری دریچه قلب (HVD) شدیدتر است یا با سایر مسائل ساختاری همراه است، احتمالاً باید برنامه تمرینی خود را تنظیم کنید. متخصص قلب به شما می گوید که در طول ورزش باید ضربان قلب خود را کمتر از چه عددی نگه دارید. در غیر این صورت، این امکان وجود دارد که برخی تمرینات مخصوصاً با شدت بالا، با فشار بیش از حد به دریچه های قلب، پیشرفت بیماری را تسریع بخشد.

۲- گرم کردن

شروع ناگهانی تمرین می تواند به قلب ضربه وارد کرده و باعث تشدید علائم شود. باید به تدریج ضربان قلب و فشار خون خود را افزایش دهید. ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از هر تمرین را به حرکاتی اختصاص دهید که میخواهید در طول جلسه تمرین از آنها استفاده کنید ولی در قسمت گرم کردن با شدت پایین تر انجام دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تمرینات قدرتی کل بدن را انجام دهید، با چند حرکت بازو، کشش‌های پویا و حرکات وزن بدن مانند اسکات و لانج بدن را گرم کنید. همانطور که در طول گرم کردن خود حرکت می کنید، به تدریج شدت را افزایش دهید تا زمانی که به شدت مورد نظر برسید.

۳-تمرینات قلبی را که دوست دارید انجام دهید

تمرینات کاردیو قلب شما را تقویت می کند و به آن کمک می کند کارآمدتر پمپاژ کند. سینگ می گوید حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت کم تا متوسط در هفته انجام دهید. با پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری ، شنا یا دویدن تقریباً سه تا پنج روز در هفته به این عدد برسید. سینگ می‌گوید: «قلب شما نمی‌تواند بگوید دارید چه کار می‌کنید. شدت تمرینات در حدی باشد که قادر به صحبت کردن باشید. اگر شدت در حدی است که نمی توانید صحبت کنید شدت را پایین بیاورید و تمرین را سبکتر کنید.

۳- تمرینات مقاومتی انجام دهید

در حالی که تمرینات کاردیو تماماً به قلب شما مربوط می شود، انجام تمرینات مقاومتی دو تا سه روز در هفته عضلات و مفاصل شما را تقویت می کنند.. هنگام عضله سازی، از وزنه هایی استفاده کنید که به شما امکان می دهد ۱۲-۱۵ تکرار را بدون خستگی انجام دهید. بلند کردن بارهای سنگین‌تر با افزایش فشار خون همراه است که می‌تواند دریچه‌های معیوب را بیش از حد بارگذاری کند. در طول تمرینات خود، در قسمت انقباض یا “سخت” بازدم و در قسمت بازگشت یا انبساط یا “آسان” برای تنظیم فشار خون دم را انجام دهید.

۴-با ورزش های با شدت بالا مراقب باشید

در برخی افراد مبتلا به HVD یا بیماری دریچه قلب ، ورزش با شدت بالا می تواند دریچه های معیوب قلب را تحت فشار قرار دهد و مشکلات را تشدید کند. در هر صورت، در هنگام انجام تمرینات سخت احتیاط کنید. و در محدوده ضربان قلب مفید که پزشک برای شما تجویز کره تمرین کنید تا از فواید ورزش بهره مند شوید و از ساعت هوشمند برای آگاهی از ضربان قلب و ماندن در آن مناطق مفید استفاده کنید. شدت تمرین هفتگی خود را حداکثر تا ۱۰ درصد افزایش دهید. اگر یک هفته با ضربان قلب ۱۳۰ در دقیقه ورزش می کنید، هفته بعد از ۱۴۳ بیشتر نشوید.

۵-نفس بکشید

مهم نیست که چه تمریناتی انجام می دهید، تنفس خوب و کنترل شده برای مراقبت از قلب شما ضروری است. از این گذشته، بسیاری از اوقات، مانند زمانی که یک دمبل را در دست گرفته اید و تمرین مقاومتی انجام می دهید ممکن است به طور موقت نفس کشیدن را فراموش کنید. حبس‌های طولانی نفس می‌تواند فشار خون شما به دریچه‌های قلب را افزایش دهد. نیازی نیست که خیلی به آن در ذهن خود فکر کنید، فقط با حبس نفس مبارزه کنید. سعی کنید با سرعت طبیعی و خوب از طریق بینی نفس بکشید و از دهان خارج کنید.

۶-تمرینات ذهنی را امتحان کنید

یک مزیت پنهان تنفس، کاهش استرس است و کاهش استرس روحی و روانی مطمئناً می‌تواند بخشی از استرس فیزیکی را از قلب شما دور کند. برای کمک به کاهش سطح استرس و آرامش، سعی کنید برخی از تمرینات تمرکزی مانند یوگا و تای چی را در برنامه هفتگی خود قرار دهید. زمانی که احساس می‌کنید سطح استرس شما افزایش می‌یابد، سعی کنید با حرکات سبک و متمرکز حداقل پنج دقیقه از هر چیزی که شما را تحریک می‌کند فاصله بگیرید. این تمرین‌ها همچنین می‌توانند مکمل‌های فوق‌العاده‌ای برای بهبود خواب باشند.

۷-به صدای بدن خود گوش کن

وقتی نوبت به ورزش با بیماری دریچه قلب می رسد، همیشه بهتر است با احتیاط بیشتری آن را انجام دهید. اگر در طول تمرینات خود احساس تنگی نفس، سرگیجه، سبکی سر یا درد قفسه سینه کردید، تمرین را متوقف کرده و با متخصص قلب خود تماس بگیرید یا مستقیماً برای ارزیابی به اورژانس بروید. این علائم ممکن است خوش خیم باشند، اما همچنین می توانند نشان دهنده پیشرفت بیماری یا یک رویداد قلبی حاد مانند سکته باشد.

۸-سرد کردن

اگردر پایان جلسه تمرین اجازه دهید ضربان قلب و فشار خون شما به آرامی پایین بیاید، احتمال سرگیجه و سبکی سر کاهش می یابد. ، این یک روش تمرینی خوب و مفید برای قلب است. در پایان تمرین، ۵ تا ۱۰ دقیقه را با حرکات سبک هوازی یا وزن بدن و سپس، زمانی که به راحتی می توانید مکالمه ای را ادامه دهید (یا حتی آواز بخوانید)، حرکات کششی ایستا را انجام دهید تاجلسه تمرین پایان یابد. هر کشش را برای ۳۰ تا ۹۰ ثانیه یا تا زمانی که احساس خوبی دارید، نگه دارید.

منابع:

Ferri FF. Mitral valve prolapse. In: Ferri’s Clinical Advisor 2020. Elsevier; 2020. https://www.clinicalkey.com. Accessed Dec. 4, 2019.
Kellerman RD, et al. Mitral valve prolapse. In: Conn’s Current Therapy 2019. Elsevier; 2019. https://www.clinicalkey.com. Accessed Dec. 4, 2019.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا