تازهای تمرینات ورزشیورزش گفتار

مزایای ورزش تای چی

 

تای چی یک سنت باستانی چینی است که امروزه به عنوان یک ورزش انجام می شود. این ورزش شامل یک سری حرکات است که به صورت آهسته، متمرکز و همراه با تنفس عمیق انجام می شود. تای چی که تای چی چوان نیز نامیده می شود، یک سیستم غیررقابتی و خودگام از تمرینات بدنی ملایم و کششی است. هر حالت بدون مکث به حالت بعدی جریان می یابد.

تای چی سبک های مختلفی دارد. هر سبک ممکن است به طور نامحسوس بر اصول و روش های مختلف تای چی تاکید کند. در هر سبک تغییراتی وجود دارد. برخی از سبک ها ممکن است بر حفظ سلامت تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر بر جنبه هنرهای رزمی تای چی تمرکز دارند.

تای چی با یوگا، نوع دیگری از حرکات مدیتیشن متفاوت است. یوگا شامل حالات بدنی مختلف و تکنیک های تنفسی همراه با مدیتیشن است.

چه کسی می تواند تای چی انجام دهد؟

تای چی تاثیر کم دارد و کمترین استرس را بر عضلات و مفاصل وارد می کند و به طور کلی برای تمام سنین و سطوح آمادگی جسمانی مناسب است. در واقع، از آنجایی که تای چی یک ورزش کم شدت است، به خصوص برای سالمندان بسیارمناسب است.

از مزیتهای تای چی این است که ارزان است و نیازی به تجهیزات خاصی ندارد. شما می توانید تای چی را در هر مکانی انجام دهید، از جمله داخل یا خارج خانه. همچنین می توانید تای چی را به تنهایی یا در یک کلاس گروهی انجام دهید.

حرکات تای چی

اگرچه تای چی به طور کلی بی خطر است، زنان باردار یا افرادی که مشکلات مفصلی، کمردرد، شکستگی، پوکی استخوان شدید یا فتق دارند، باید قبل از شروع تای چی با پزشک خود مشورت کنند. ممکن است اصلاح یا اجتناب از وضعیت های خاص توصیه شود.

چرا تای چی را امتحان کنیم؟

زمانی که تای چی به درستی یاد گرفته و به طور منظم اجرا شود، می تواند تاثیرات مثبتی برای بهبود سلامت داشته باشد. مزایای تای چی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

بهبود خلق و خوی

بهبود ظرفیت هوازی

افزایش انرژی و استقامت

بهبود انعطاف پذیری، تعادل و چابکی

بهبود قدرت عضلانی

تحقیقات بیشتری برای تعیین مزایای سلامتی تای چی مورد نیاز است. برخی شواهد نشان می دهد که تای چی نیز ممکن است کمک کند:

کیفیت خواب را افزایش دهید

تقویت سیستم ایمنی بدن

کمک به کاهش فشار خون

بهبود درد مفاصل

بهبود علائم نارسایی احتقانی قلب

تای چی برای سالمندان

تای چی یکی از محبوب ترین ورزش ها برای سالمندان است. به همین دلیل است که هم سالمندان فعال و هم افراد مبتدی می توانند از حرکات کم شدت آموزش داده شده در این تمرین ملایم بهره ببرند.

آگاهی بدن را افزایش می دهد. تای چی که به عنوان یک ورزش همراه با حرکات آهسته شناخته می شود، شامل حرکات آهسته و ارادی بدن همراه با تنفس عمیق است. این ترکیب به سالمندان کمک می کند تا بر نحوه حرکت بدن خود تمرکز کنند و این توجه و تمرکز روی حرکات به آنها اجازه می دهد به هر گونه ناراحتی که ممکن است احساس کنند رسیدگی کنند.

شناخت را بهبود می بخشد. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۸ (۱) نشان داد که بین تمرین تای چی و بهبود شناخت برای سالمندان با اختلال شناختی خفیف ارتباط وجود دارد. این خبر امیدوارکننده ای برای سالمندانی است که به دنبال بهبود حافظه و مهارت های عملکرد اجرایی خود هستند.

خطر و ترس از افتادن را کاهش می دهد. حفظ تعادل، انعطاف پذیری و هماهنگی خوب با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کند. در حالی که بیشتر فعالیت های بدنی، به ویژه ورزش های تحمل وزن، می تواند به سالمندان کمک کند تا تحرک خود را حفظ کنند و حتی آن ها را بهبود بخشند، فعالیت هایی مانند تای چی نیز با بهبود تعادل و عملکرد حرکتی، خطر و ترس از سقوط را در افراد مسن کاهش می دهد.

درد آرتریت را کاهش می دهد. سالمندان مبتلا به درد مزمن ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت ممکن است با انجام منظم تمرین تای چی، بتوانند علائم را کاهش دهند.

نکته مهم:

اگرچه تای چی را میتوان به صورت خود آموز یاد گرفت ولی یک مربی تای چی می تواند موقعیت ها و تکنیک های تنفسی خاص را به شما آموزش دهد. یک مربی همچنین می تواند به شما یاد دهد که چگونه ایمن تمرین کنید، به خصوص اگر آسیب دیدگی، شرایط مزمن یا مشکلات تعادل یا هماهنگی دارید. اگرچه تای چی آهسته و ملایم است و به طور کلی عوارض جانبی منفی ندارد، اما در صورت عدم استفاده از تکنیک های مناسب ممکن است آسیب ببیند.

پس از یادگیری تای چی، ممکن است در نهایت به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید که تای چی را به تنهایی انجام دهید. اما اگر از جنبه های اجتماعی یک کلاس لذت می برید، کلاس های گروهی تای چی را ادامه دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا