تازه های تجهیزات ورزشیورزش گفتار

مزایای تمرینات ورزشی با بتل روپ

 

بتل روپ طناب ضخیمی است که بسیاری از افراد از آن‌ برای تمرینات شدید افزایش قدرت و کالری سوزی استفاده می‌کنند.اگرچه ممکن است بالا و پایین کردن طناب آسان به نظر برسد، اما بلند کردن و جابجایی این طناب های سنگین چالش برانگیز است. در واقع بتل روپ یک ابزار ورزشی مفید برای کسانی است که به دنبال کاهش وزن، افزایش توده عضلانی، تقویت عضلات  یا تمرین عدم تعادل و استقامت هستند. این وسیله به بهترین وجه به عنوان بخشی از یک برنامه تمرینی برای دستیابی به نتایج بهینه استفاده می شود. این طنابها طول و وزن متفاوت دارند که هر کدام برای افراد با سطوح تمرینی متفاوت و در خانمها و آقایان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به مزایای تمرینات با بتل روپ می پردازیم.

مزایای بتل روپ

مزایای بتل روپ

۱ – تمرین کل بدن

یکی از واضح ترین و در عین حال مهم ترین مزایای بتل روپ این است که تمرین کامل بدن را برای شما فراهم می کند. به جای استفاده از چندین نوع تمرین و صرف زمان زیاد برای انجام آنها ، با طراحی تمرین صحیح توسط بتل روپ و با استفاده از طیف وسیعی از حرکات و تمرینات در مدت زمان کوتاهی، می توانید کل بدن را تمرین داده و از مزایای آن بهره ببرید.

۲ – سازگار با همه سطوح

در مورد اینکه آیا بتل روپ در مقایسه با سایر روش‌های ورزشی برای شما مناسب است یا خیر، باید بدانید این است که بتل روپ برای تمام سطوح آمادگی جسمانی سازگار است. این وسیله شاید در ابتدا بسیار ترسناک به نظر برسد … اما میتوان برای تمرینات با شدت متوسط و HIIT از آن استفاده کرد. پس هم برای مبتدیان و هم ورزشکاران قابل استفاده است.

اگر هر گونه آسیب یا مشکل مفصلی دارید، می توانید حرکات موجی کم ضربه را انجام دهید تا از فواید بتل روپ به طور ایمن و موثر استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر می خواهید یک تمرین با شدت بالا برای نتایج بهینه انجام دهید، می توانید انواع اسلم، لانج، اسکات، پرش و غیره را در فواصل زمانی مختلف انجام دهید.

حتی اگر فقط حرکات موجی را برای مدت طولانی و ثابت اجرا کنید، بتل روپ همچنان بر کاردیوی طولانی مدت روی تردمیل و دوچرخه‌های ثابت برتری دارد. به این دلیل که همزمان هم یک تمرین برای افزایش قدرت است و هم یک کاردیو برای افزایش استقامت قلب و عروق.

۳- برای چربی سوزی عالی است

یکی از بهترین فواید طناب نبرد کاهش وزن و لاغری است و روشی باورنکردنی برای سوزاندن چربی است.

از آنجایی که بتل روپ یک تمرین مبتنی بر قدرت و همچنین بهبود قلب و عروق است، دو برابر مقدار تمرینات هوازی طولانی مدت و در نیم‌مدت تمرینات هوازی طولانی‌مدت چربی سوزی اتفاق می افتد.

بهترین روش برای سوزاندن چربی توسط بتل روپ، تمرین HIIT خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که یک تمرین کم تاثیر این هدف را در بر نگیرد..

۴- آمادگی قلبی تنفسی را بهبود می بخشد

با چرخاندن بتل روپ خون به سرعت به تمام عضلات در حال کار شما پمپ می شود. به همین دلیل، مطالعات متعدد نشان دادند که بهبود قابل توجهی در آمادگی قلبی تنفسی پس از ترکیب تمرینات بتل روپ به مدت ۱۰ دقیقه در هر جلسه ایجاد می شود.

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که تمرینات بتل روپ به طور قابل توجهی ضربان قلب را افزایش می دهد و به عنوان فعالیت شدید طبقه بندی می شود. این می تواند در عین حال قلب را تقویت می کند حجم بالایی از کالری سوزی در یک بازه زمانی کوتاه باشد.

۵- برای عضله سازی مفید است

۳ پارامتر اصلی برای عضله سازی با بتل روپ وجود دارد که عبارتند از: شدت، وزن/مقاومت طناب، و تکرار/مدت.

این تمرینات می‌توانند مکمل مناسبی برای وزنه‌های آزاد یا دستگاههای بدنسازی باشند، به‌ویژه به این دلیل که برای رشد عضلات و استقامت مناسب هستند.

برای افزایش شدت، حتما یک طناب سنگین‌تر انتخاب کنید، و در طول تکرار، حداکثر تلاش را انجام دهید. وقتی صحبت از این می شود که چه تعداد تکرار باید انجام دهید یا مدت زمان هر ست برای عضله سازی چقدر باشد، مقدار کم با شدت بالا ایده آل است. برخی از حرکات مبتنی بر تکرار هستند و برخی مبتنی بر زمان.

معمولا ۳۰ ثانیه برای تمرینات مبتنی بر زمان و ۸ تا ۱۰ تکرار برای تمرینات مبتنی بر تکرار.

برای افزایش قدرت در حالت ایده آل، هرچه تعداد تکرارهای کمتری با شدت بالاتر انجام دهید، بهتر است.

۶ – هیجان انگیز

تأثیرات روانی که یک روش ورزشی خاص روی شما می گذارد به همان اندازه تأثیرات فیزیکی مهم است.

اگر کاری را انجام ‌دهید که از آن لذت می‌برید، نه تنها در طول تمرین سخت‌تر کار می‌کنید (و متعاقباً سریع‌تر به نتایج بهتری می‌رسید)، بلکه به احتمال زیاد به آن پایبند خواهید بود و ادامه خواهید داد. به همین دلیل بتل روپ لذت بخش است زیرا تمرین با آن بسیار هیجان انگیز است.

۷- برای تحرک و ثبات (stability) عالی است

یکی دیگر از مزایای بتل روپ این است که برای بهبود ثبات و تحرک بدن عالی هستند. در واقع، بهبود تحرک و ثبات بدن با بتل روپ، عملکرد شما را بهبود می‌بخشد و خطر آسیب‌دیدگی در حین ورزش و سایر تمرینات را کاهش می‌دهد. این بخشی از دلیل انجام  تمرینات بتل روپ در وهله اول است!

اگر تمرینات پویا را با بتل روپ انجام دهید (هر تمرینی که از حرکت مفصلی استفاده می‌کند)، در این صورت شاهد بهبود تحرک و افزایش دامنه حرکتی در مفاصل خود خواهید بود. این موضوع برای ورزش و زندگی روزمره عالی است.

ثبات از طریق تکرار بیش از حد حرکات انجام شده با طناب در حالی که پاهای خود را روی زمین قرار داده اید، افزایش می یابد و پس از بهبود و تقویت تحرک در طول زمان ایجاد می شود.

۸ – بکارگیری گروههای عضلانی مختلف

یکی از بهترین مزایای بتل روپ این است که می توانید همزمان عضلات مختلف را تمرین دهید و در وقت صرفه جویی کنید. همزمان می توانید هم عضلات بالا تنه و هم پایین تنه را در گیر نمایید . مثلا انجام اسکوات و لانج همراه با حرکات موجی طناب.

۹- مناسب برای تعادل و هماهنگی

تعادل و هماهنگی نه تنها در انجام تمرینات ورزشی بسیار مهم هستند بلکه در انجام کارهای روزمره نیز اهمیت زیادی دارند. یکی از بهترین مزایای بتل روپ این است که باعث افزایش تعادل و هماهنگی می شوند. وزن طناب ها و قدرتی که برای حرکت دادن آنها لازم است، بازوهای شما را مجبور می کند تا به طور مساوی به شکل یک جفت کار کنند، بنابراین هر دو طرف بدن شما هماهنگ و متعادل خواهند بود و استفاده طولانی مدت از این ابزار بهبودهای قابل توجهی در این دو پارامتر ایجاد می کند.

اگر تمرینات لانج و اسکوات را اضافه کنید در مدت زمان کمتری به اهداف خود دست می یابید.

۱۰- کمک به جلوگیری از رسیدن به فلات ورزشی

فلات زمان یا سطحی است که دیگر پیشرفتی در فرد مشاهده نمی شود . مثلا توقف کاهش وزن ویا توقف عضله سازی. این موضوع نشان دهنده این است که بدن در این روش تمرینی به فلات رسیده یا به زبان ساده حداکثر تغییرات با این روش ایجاد شده و نیاز به اضافه بار دارد.

از مزایای بتل روپ این است که مدت زمان رسیدن به فلات را افزایش می دهد و یا باعث عبور سریع از آن می شود. واقعیت این است که حرکاتی که بدن با بتل روپ انجام می‌دهد آنقدر متفاوت است که با حرکاتی مانند وزنه‌های آزاد و تمرینات وزنه‌برداری رقابت می‌کند. به این دلیل عضلات شوکه می‌شوند که سخت‌تر کار کنند، و پیشرفت ایجاد می شود.

سخن پایانی

بتل روپ یک وسیله سرگرم کننده و هیجان انگیز برای انجام تمرینات شدید است.اگر بتوانید از بتل روپ استفاده کنید، می توانید یک تمرین قدرتی کل بدن و تمرینات کاردیو را انجام دهید. برای بهترین نتیجه، سعی کنید تمرینات مختلف را با بتل روپ به عنوان تمرینات کامل به تنهایی در یک جلسه تمرینی انجام دهید. در غیر این صورت، می توانید چند تمرین را در پایان جلسه تمرینی خود انجام دهید.

ولی در نظر داشته باشید، تمرینات بتل روپ هم برای مبتدی و هم برای ورزشکار حرفه ای مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا