PDFورزش آموزه

اعتیاد به ورزش چیست؟

 

 

اعتیاد به ورزش یک وسواس ناسالم نسبت به تناسب اندام و ورزش است. معتادان به ورزش ویژگی هایی شبیه به سایر معتادان نشان می دهند که عبارتند از:

وسواس نسبت به رفتار

ورزش کردن حتی اگر باعث آسیب فیزیکی شود

ورزش کردن علیرغم تمایل به توقف

ورزش کردن مخفیانه

ورزش باعث آزاد شدن برخی مواد شیمیایی در سیستم عصبی می شود. این مواد شیمیایی باعث ایجاد حس لذت می شود. اعتیاد به ورزش ممکن است تا حدی به این پاسخ وابسته باشد. کاهش وزن شدید و بهم خوردن شرایط سلامتی مرتبط با کاهش وزن می تواند ناشی از اعتیاد به ورزش باشد.

چه چیزی باعث اعتیاد به ورزش می شود؟

ورزش باعث آزاد شدن اندورفین و دوپامین می شود. که همان انتقال دهنده های عصبی هستند که در طول مصرف مواد مخدر آزاد می شوند. یک معتاد به ورزش هنگام ورزش احساس لذت می کند. هنگامی که ورزش را متوقف می کند، انتقال دهنده های عصبی از بین می روند. یک معتاد باید بیشتر ورزش کند تا ترشح این مواد شیمیایی را تحریک کند. اعتیاد به ورزش معمولاً با میل به آمادگی جسمانی شروع می شود. اختلال در خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی، ممکن است منجر به وسواس ناسالم نسبت به ورزش شود. اختلال در بدشکلی بدن یا اختلال تصویر بدن نیز ممکن است باعث اعتیاد به ورزش شود.

چه کسانی در معرض خطر اعتیاد به ورزش هستند؟

افرادی که برای حفظ تناسب اندام خود تحت فشار هستند و یا افرادی که اضافه وزن دارند و رژیم کاهش وزن شدیدی دارند نیز ممکن است در معرض خطر اعتیاد به ورزش باشند.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی حدس می‌زنند که ۱۵ درصد از معتادان به ورزش به سیگار، الکل یا موادمخدرنیز معتاد هستند. تخمین زده می شود ۲۵ درصد ممکن است اعتیادهای دیگری مانند اعتیاد جنسی یا اعتیاد به خرید داشته باشند.

در برخی موارد، معتادان سابق به مواد مخدر و مصرف کنندگان الکل به ورزش روی می آورند تا خلاء ناشی از اعتیادهای گذشته را پر کنند. این راه شبیه یک فرد سیگاری پس از ترک سیگاراست که ممکن است به کافئین معتاد شود.

علائم اعتیاد به ورزش چیست؟

علائم رایج اعتیاد به ورزش عبارتند از:

احساس سرگیجه بعد از ورزش

تجربه علائم ترک پس از دوره های طولانی بدون ورزش

یک میل غیر قابل کنترل برای ورزش کردن

کاهش فعالیت‌ها در سایر زمینه‌های زندگی برای صرف زمان برای ورزش

تجربه ناتوانی در پایبندی به یک برنامه ورزشی کاهش یافته

اعتیاد به ورزش چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص اعتیاد به ورزش همیشه آسان نیست. اکثر معتادان به ورزش هیچ چیز اشتباهی در رفتار خود نمی بینند و آن را گزارش نمی کنند. و معیارهای تشخیصی خاصی برای استفاده در تشخیص آن وجود ندارد. ولی افزایش وسواس نسبت به تناسب اندام و کاهش فعالیت اجتماعی معمولاً نشان دهنده اعتیاد به ورزش است. در این موارد  پزشک ممکن است از فرد بخواهد که یک دفترچه یادداشت از برنامه تمرینی روزمره و فعالیت های اجتماعی خود ارائه دهد تا مشخص شود آیا الگوهای ورزشی غیر طبیعی را دارد یا خیر.

گزینه های درمانی برای اعتیاد به ورزش چیست؟

در بیشتر موارد، برای درمان اعتیاد به ورزش، خودکنترلی ضروری است. یک معتاد خودش اذعان می کند که مشکل دارد و اقداماتی را برای کنترل فعالیت ورزشی انجام می دهد. معتادان به ورزش اغلب به اشکال جدید ورزش روی می آورند یا تمرینات فعلی خود را تعدیل می کنند. یک معتاد به ورزش ممکن است نیاز داشته باشد که برای مدتی ورزش را متوقف کند تا بر میل به ورزش کنترل شود.

چگونه می توانم از اعتیاد به ورزش پیشگیری کنم؟

برای پیشگیری از اعتیاد به ورزش، از باشگاه رفتن زیاد دوری کرده، زمان تمرین و میزان ورزش روزانه خود را محدود کنید.

در طول هفته روزهایی را به بدنتان استراحت دهید تا بازسازی شود. اگر متوجه شدید که وسواس زیادی برای ورزش کردن دارید، با یک روان پزشک مشورت کنید.

معتادان به ورزش باید از مصرف مواد مخدر، الکل، کافئین و سایر موادی که می توانند اعتیادآور باشند دوری کنند. مدت زمانی که طول می کشد تا یک فرد بر اعتیاد به ورزش غلبه کند به شدت بیماری بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا