برنامه تمرینیورزش سراکاهش وزن

ارتباط عرق کردن با ورزش

عرق یا تعریق در درجه اول آبی است که مقادیر کمی مواد شیمیایی دارد ، مانند:

آمونیاک

اوره

نمکها

قند

هنگام ورزش ، تب یا اضطراب عرق می کنید.

تعریق نوعی خنک شدن بدن است. وقتی دمای داخلی شما افزایش می یابد ، غدد عرق شما آب را به سطح پوست می ریزند. با تبخیر عرق ، پوست و خون شما در زیر پوست خنک می شود.

غدد عرق

تعریق زیاد

اگر بیش از مقدار لازم برای تنظیم حرارت عرق کنید ، به آن هیپرهیدروز می گویند. هایپرهیدروز می تواند به دلیل شرایط مختلفی از جمله افت قند خون و اختلالات سیستم عصبی یا اختلالات تیروئید ایجاد شود.

عرق کردن خیلی کم

عرق کردن خیلی کم ، آنیدروز نامیده می شود. آنیدروز می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد بدن و افزایش دمای مرکزی بدن شود که یک عامل مهم تهدید کننده زندگی است. آنیدیدروز می تواند به دلیل مسائل مختلفی از جمله سوختگی ، کمبود آب بدن و برخی اختلالات عصبی و پوستی ایجاد شود.

وقتی به تعریق فکر می کنیم ، کلماتی مانند گرم و چسبناک به ذهنمان خطور می کند. اما فراتر از این تفکر ، عرق کردن مزایای زیادی  برای سلامتی  دارد از جمله:

سم زدایی از فلزات سنگین

حذف مواد شیمیایی

پاکسازی باکتریایی

تعریق در حین ورزش

عرق اغلب همراه با فعالیت های بدنی است. تعدادی از فواید عرق کردت حین ورزش شامل:

تقویت انرژی

حفظ وزن سالم

دفاع در برابر بسیاری از بیماریها و شرایط سلامتی

بهبود روحیه

خواب خوب

تحقیقات نشان داده اند که میزان فلزات سنگین خون در ورزشکاران بسیار کمتر از افراد عادی است.

ارتباط بین عرق کردن و ورزش :

مهم نیست که چه نوع ورزشی انجام می دهید یا لباس های سبک پارچه ای می پوشید ، عرق کردن هنگام دویدن روی تردمیل (یا حتی هنگام پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری) معمول است. تعریق یک پدیده طبیعی است و اجتناب ناپذیر است. مسئله این است که اکثر افراد تعریق را به عنوان یک پارامتر در نظر می گیرند که چقدر در ورزش کار می کنند و چقدر تمرین روزمره آنها موثر است. آنها معتقدند که هرچه بیشتر عرق کنند ، کالری بیشتری می سوزانند.

تعریق یک فرایند خنک کننده برای بدن است که باعث حفظ دمای بدن می شودولی شاخص تمرینی نیست وارتباط دقیقی بین میزان عرق کردن و کالری مصرفی در ورزش وجود ندارد. وقتی در زمستان یا در هوای سرد ورزش میکنید تعریق شما در حین تمرین کاهش می یابد ولی این به معنای کاهش تاثیر تمرین نیست. شاخص های تمرین میزان افزایش ضربان قلب و اکسیژن مصرفی در حین ورزش است. اگر شدت تمرینات شما به حدی باشد که ضربان قلب شما را به ضربان قلب هدف شما برساند آن تمرین یک تمرین موثر بوده و شما را به اهداف تمرینی خود نزدیک کرده است.

فیزیولوژی بدن افراد با یکدیگر متفاوت است واینکه چه مقدار عرق می کنید با میزان کالری سوزانده شما برابری نمی کند. اما یکی از سازگاریهای ایجاد شده با ورزش آستانه تعریق پایین است. افراد ورزشکار استانه تعریق پایین تری دارند و زودتر شروع به عرق کردن میکنند و همین باعث تنظیم دمای مرکزی شده  و به آنها اجازه می دهد که در بارکارهای بالاتر نیز به ورزش ادامه دهند.

ولی فرایند عرق کردن یک فرایند پیچیده است و پاسخ تعریق بدن به گرما یا ورزش چه کم وچه زیاد از نشانه های سلامتی یا بیماری نیست.

مواردی که باید در مورد عرق کردن در ورزش بدانید:

۱-تعریق هنگام تمرین چه فایده ای دارد؟

وقتی هر ورزش شدیدی را انجام می دهیم ، دمای داخلی بدن افزایش می یابد. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ، غدد عرق موجود در پوست عرق ترشح می کنند و تبخیر رطوبت از پوست به خنک شدن بدن کمک می کند. در ورزش حفظ درجه حرارت بدن مهم است ، در غیر این صورت می تواند منجر به سکته قلبی ، حالت تهوع ، سرگیجه و گرفتگی عضلات شود.

۲-چرا بعضی از افراد بیش از دیگران عرق می کنند؟

دلیل تعریق بیشتر برخی افراد به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه چه نوع لباسی می پوشند ، دمای اتاق چیست و چه نوع تمریناتی انجام می دهند. علاوه بر این ، به طور کلی برخی از افراد به دلیل عوامل بیولوژیکی بیش از دیگران تعریق می کنند. بنابراین حتی اگر دو نفر در همان اتاق ورزش یکسانی را انجام می دهند و در حال تمرین هستند ، ممکن است به طور متفاوتی عرق کنند.

۳-آیا اگر افراد در حین تمرین اصلاً عرق نکنند خطرناک است؟

کمبود عرق در هنگام ورزش می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. اگر قبل از جلسه تمرین بدنتان به خوبی آبرسانی نشده باشد ، غدد عرق، عرق دفع نمی کنند. با این اوصاف ، اگر با وجود داشتن مایعات کافی قبل از جلسه تمرین ، عرق نمی کنید ، با پزشک خود صحبت کنید. این می تواند به دلیل برخی از بیماری های جدی باشد.

۴-آیا می توانید از تعریق زیاد خود جلوگیری کنید؟

عرق چیز بدی نیست ، در واقع برای شما مفید و هنگام ورزش ضروری است. اما اگر فکر می کنید که زیاد عرق می کنید و مانع عملکرد شما می شود ، می توانید زیر بغل ، روی دست ها ، روی پاها و اطراف خط موهای خود ضد عرق بمالید. همیشه لباس های نخی سبک وزن بپوشید و آب کافی بنوشید.

۶-آیا تعریق بیش از حد مضر است؟

تعریق زیاد ضرری ندارد اما منجر به از بین رفتن مایعات زیادی از بدن می شود. اگر بعداز ورزش روی ترازو بروید کاهش وزن محسوسی را حس میکنید که نشانه میزان آب ازدست رفته بدن است بنابراین مهم است که پس از جلسه تمرین مقدار کافی از مایعات بدن را با نوشیدن آب جبران کنید.

البته اشکال دیگری از عرق کردن نیز وجود دارد که هیچ ارتباطی با تنظیم حرارت ندارند. افراد وقتی عصبی هستند عرق می کنند. عرق عصبی از غدد متفاوتی از عرق ناشی از ورزش یا گرما ایجاد می شود. غدد عرق که به احساسات حساس هستند بیشتر در زیر بازوها ، کف دست و کف پا قرار دارند و هیچ مدرکی نشان نمی دهد که افرادی که به دلیل نگرانی زیاد عرق می کنند نسبت به افرادی که از نظر عاطفی عرق نمی کنند سلامتی کمتری دارند.

منابع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا