تازه های علم ورزشورزش گفتار

تاثیر تمرینات ورزشی بر میزان ابتلا به کرونا ویروس

 

تضعیف سیستم ایمنی از عوامل مهمی است که خطرابتلا به بیماریهای حاد و مزمن را بالا می برد. از عواملی که باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود، بالارفتن فاکتورهای التهابی است. چاقی، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای اتوایمن، سرطان و… باعث بالا رفتن فاکتورهای التهابی در بدن می شود. چاقی که در اثر سبک زندگی نادرست شامل تغذیه ناسالم و بی تحرکی رخ می دهد عامل اصلی بروز بسیاری از بیماریهای زمینه ای است. تمرینات ورزشی منظم و رژیم غذایی سالم باعث کاهش فاکتورهای التهابی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیناریهای حاد و مزمن می شود. از جمله این بیماریهای حاد که این روزها بصورت اپیدمی شده است، بیماری کرونا است. ولی تحقیقات نشان داده ند که تمرینات ورزشی منطم با شدت متوسط با تقویت سیستم ایمنی خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس  را پایین می آورد.

تاثیر ویروس کرونا بر سیستم ایمنی:

کروناویروس SARS-CoV-2 (COVID-19) ویروس جدیدی است که باعث شیوع بیماری های تنفسی می شود. امروزه ،  ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش یافته است و در حال حاضر یک نگرانی بزرگ جهانی است. به نظر می رسد که COVID-19 بیماری است که خطر ابتلا به آن در افراد چاق بیشتر است. تحقیقات نشان می دهند، سلولهای ترشح کننده آنتی بادی (ASC) ، سلولهای T کمکی (TFH) ، سلولهای T CD4 + و سلولهای  T CD8 + فعال شده و ایمونوگلوبولینIgM  و IgG در یک بیمار COVID-19 افزایش می یابد. تمرینات ورزشی منظم میتوانند با تقویت سیستم ایمنی خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهند. 

تقویت سیستم ایمنی با تمرینات ورزشی برای غلبه بر کرونا:

امروزه ، مردم روش هایی را برای بهبود سیستم ایمنی بدن مثل تغذیه و ورزش دنبال می کنند. تحقیقات متعددی در مورد تأثیرات مکمل های تغذیه ای بر سلولهای ایمنی و التهاب در شرایط چاقی انجام شده است.مطالعات نشان داده است که تمرینات ورزشی منظم می تواند از طریق افزایش سلولهای ایمنی می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود. بنابراین پیشنهاد می شود. در شراط کنونی که هیچ داروی خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد، با انجام تمرینات ورزشی مناسب و منظم دردوران قبل از ابتلا به کرونا سیستم ایمنی بدن خود را بهبود بخشید.

تمرینات ورزشی در دوران کرونا
تمرینات ورزشی دردوران اپیدمی کرونا

تمرینات  ورزشی مختلف از نظر شدت و نوع، تأثیرات متفاوتی بر سیستم ایمنی و التهاب در بدن دارند. برخی مطالعات اثرات ورزش با شدت بالا و شدت متوسط را بر روی عوامل التهابی مقایسه کردند.این تحقیقات نشان دادند که یک جلسه ورزش با شدت بالا باعث کاهش نسبت اینترفرون گاما / اینترلوکین -۴  ) (IFN-γ / IL-4) نشان دهنده یک واکنش ضد التهابی) ، ولی در عملکرد سیستم ایمنی مخاطی و لیپوپراکسیداسیون تغییری ایجاد نکرد.

از طرف دیگر ، تمرینات ورزشی طولانی مدت HIIT  (با ۹۰٪ حداکثر ضربان قلب ، ۳ بار در هفته) باعث افزایش TNF-α می شود. ولی  تمرینات تداومی با شدت متوسط (۷۰٪ حداکثر ضربان قلب ، ۵ بار در هفته) باعث کاهش TNF-α در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاقی می شود. بطور کلی نتایج پژوهشهای متعدد نشان داد که تمرینات شدید حتی HIIT که در بسیاری از موارد تاثیرات مثبتی بر کاهش فاکتورهای خطر دارد. باعث ایجاد پاسخ التهابی و تضعیف سیستم ایمنی می شود که در دوران کرونا توصیه نمی شود.

تئوری “پنجره باز”  با سرکوب سیستم ایمنی بدنبال ورزش با شدت بالا مشخص می شود. این نظریه نشان می دهد که ممکن است خطر ورزش با شدت بالا را توضیح دهد. در این زمان که پس از تمرینات با شدت بالا رخ می دهد سطح لنفوسیتهای خون کاهش یافته و باعث افزایش حساسیت به بیماری های تنفسی فوقانی می شود. از طرفی به دلیل اینکه بیماری کرونا ممکن است در روزهای اول ویا بطور کلی در برخی افراد بدون علامت باشد. پس چون فرد اطلاع از ابتلای خود به بیماری ندارد انجام ورزشهای شدید باعث بروز و تشدید علائم بیماری می شود. همچنین انجام این ورزشها در دوران پاندمی کرونا بخصوص در افراد چاق با هدف کاهش وزن نیز توصیه نمی شود. زیرا پراکسیداسیون لیپیدها در این افراد و تولید اکسیدانها نسبت به افراد عادی باوزن نرمال بیشتر بوده که خود باعث سرکوب سیستم ایمنی می شود.

تئوری پنجره باز

پس این روزها که ورزش در فضای باز مثل پارکها و استخرها و حتی فضاهای بسته عمومی مثل باشگاهها مقدور نمی باشد، با انجام تمرینات ورزشی مناسب در هر گروه سنی(لینک ورزش سالگی، ورزش بزرگسالان  در خانه در همین سایت) از فواید تاثیر ورزش بر بدن به عنوان یک روش غیر دارویی بدون عوارض جانبی بهره ببریم.

تمرینات ورزشی در خانه در دوران کرونا

ource: Exercise against SARS-CoV-2 (COVID-19): Does workout intensity matter? (A mini review of some indirect evidence relateds to obesity, (2020).

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا