تازه های علم ورزشورزش گفتار

باغبانی و اثرات آن بر سلامتی

در سطح جهان، شیوع به اصطلاح “بیماری های سبک زندگی” مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، افسردگی، دیابت و چاقی در حال تبدیل شدن به یک موضوع مهم بهداشت عمومی است. به عنوان مثال، تخمین زده می شود که در سراسر جهان، در حال حاضر تقریباً ۴۱۵ و ۳۵۰ میلیون نفر به ترتیب از دیابت و افسردگی رنج می برند، و از این رو هر دو برای بودجه مراقبت های بهداشتی ملی هزینه بر هستند. متأسفانه انتظار می رود این روند در آینده افزایش یابد زیرا تعداد و نسبت بالایی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی خواهند کرد.

در واقع، زندگی شهری با پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند رژیم های غذایی پرچرب، سبک زندگی کم تحرک و افزایش سطح استرس اجتماعی و روانی و آلاینده های محیطی همراه است. در نتیجه، ارتقای سلامت جمعیت شهری به یکی از چالش برانگیزترین مسائل تبدیل شده است.

طبیعت در شهرها می تواند نقش اساسی در دستیابی به یک جامعه سالم داشته باشد. در واقع، شواهد نشان می دهد تجربه مستقیم با محیط های طبیعی مزایای سلامتی زیادی را به دنبال دارد. کاهش تماس با طبیعت منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی و رفتاری، به ویژه برای کودکان می شود، که در مجموع می تواند یک “اختلال کمبود طبیعت” باشد. مطالعات اخیر نشان می دهد که تماس روزانه با طبیعت تأثیر طولانی مدت و عمیقی بر سلامتی دارد، از جمله بر علائم افسردگی و اضطراب، وزن هنگام تولد، دیابت و چاقی، بیماری های قلبی و طول عمر. بنابراین تماس منظم با طبیعت می تواند سلامت انسان را ارتقا دهد و به عنوان نوعی داروی پیشگیرانه مورد استفاده قرار گیرد.

باغبانی مسلماً یکی از رایج ترین راه های تعامل با طبیعت است و در واقع به عنوان یک سرگرمی محبوب در بسیاری از کشورها است. در بریتانیا، تخمین زده می شود که ۲۷ میلیون نفر، تقریباً ۴۰٪ از کل جمعیت، به طور فعال در باغبانی شرکت می کنند. به همین ترتیب، تخمین زده می شود که در ایالات متحده،(۱۱۷ میلیون نفر) از هر سه نفر، یک نفر در باغبانی شرکت می کنند و در ژاپن، ۳۲ میلیون نفر، از هر چهار نفر، یک نفر روزانه در باغبانی به عنوان یک سرگرمی شرکت می کنند.

باغبانی ورزش خوبی است. مطالعات اخیرنشان داد که فعالیت های بدنی با شدت پایین مانند باغبانی با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. افرادی که کمتر از یک ساعت در هفته به فعالیت‌های با شدت پایین مانند باغبانی می‌پردازند، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در آنها تا ۱۲ درصد کاهش می یابد. افرادی که بیش از دو ساعت در هفته در این فعالیت ها شرکت می کنند، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در آنها تا ۳۷ درصد کاهش می یابد

فواید باغبانی

باغبانی استرس را کاهش می دهد. استرس منجر به مشکلات عمده سلامتی از جمله بیماری قلبی می شود. به همین دلیل است که کاهش استرس برای قلب مفید است. مطالعات نشان می دهد که باغبانی راه بسیار خوبی برای کاهش استرس است زیرا با گذراندن زمان در طبیعت  بدن و ذهن ما را آرام می شود..

باغبانی رضایت از زندگی را بهبود می بخشد. احساس رضایت از زندگی ذهنی است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، دانشمندان از نظرسنجی، مصاحبه و روش‌های دیگر برای تعیین کمیت میزان احساس رضایت یک فرد یا گروهی از مردم استفاده می‌کنند. مطالعات نشان داده اند که باغبانی با تقویت احساسات مثبت و کاهش احساس افسردگی و تنهایی، احساس رضایت از زندگی را بهبود می بخشد.

باغبانی تغذیه سالم را تشویق می کند. شما می توانید انواع میوه ها، سبزیجات و گل های خوراکی را در باغ خود پرورش دهید. پرورش میوه ها و سبزیجات شما را تشویق می کند که بیشتر از آنها بخورید. یک رژیم غذایی سالم – به خصوص رژیمی که میوه و سبزیجات فراوان دارد – برای قلب شما مفید است.

موارد احتیاط در باغبانی

در اینجا چند نکته برای ایمن و سالم ماندن در حین باغبانی آورده شده است.

هیدراته بمانید. مقدار آب مورد نیاز روزانه به سن، جنس و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد و هیچ دستورالعمل خاصی وجود ندارد. با این حال، ورزش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث از دست دادن مایعات بدن شما شود، بنابراین مهم است که هنگام باغبانی بیش از حد معمول آب بنوشید.

با پوشیدن آستین بلند، کلاه و ضدآفتاب از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

محدودیت های خود را برای فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض گرما بدانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا