برنامه تمرینیورزش سراکاهش وزن

آیا استفاده از روکش های پلاستیکی به کاهش وزن کمک می کند؟

 

راههای زیادی برای کاهش وزن وجود دارد از رژیم های شدید گرفته تا جدیدترین روش های  تناسب اندام. روکش‌های بدن یکی از محبوب‌ترین محصولاتی هستند که ادعا می‌کنند که به کاهش وزن و تقویت پوست شل کمک می‌کنند.

استفاده از روکش های پلاستیکی برای کاهش وزن

اما چگونه یک روکش می تواند همه اینها را انجام دهد؟

برخی از افراد از پوشش بدن نئوپرن استفاده می کنند که شبیه به بسته بندی پلاستیکی دور قسمت مرکزی بدن شما قرار می گیرد. سازندگان این روکش ها ادعا می کنند که با افزایش دمای مرکزی بدن، می توانید وزن کم می کنید. ولی واقعیت این است، شما زیاد عرق می کنید – به خصوص اگر آن را در حین ورزش بپوشید. این موضوع می تواند باعث کاهش وزن شما در اثر از دست دادن آب شود، بنابراین اگر بلافاصله پس از استفاده از آن روی ترازو بروید، می بینید که وزن شما کاهش یافته است.

ولی آیا این یک روش ایمن کاهش وزن است؟

استفاده از روکش‌های پلاستیکی در حین تمرینات ورزشی باعث می شود که بسیار بیشتر عرق کنید. وقتی عرق می‌کنید، بدن مایعات خود را از دست می‌دهد. اگر آن مایعات را جایگزین نکنید، ممکن است دچار کم آبی شوید.  همچنین از دست دادن الکترولیتها به دلیل تعریق زیاد تعادل الکترولیتی را به هم زده که عوارض زیادی به دنبال دارد. به علاوه، افزایش دمای بدن می تواند خطرناک باشد. کاهش وزن اصولی نیاز به چربی سوزی دارد که در این روش اتفاق نمی افتد.

کم آبی زمانی اتفاق می‌افتد که مایعات بیشتری نسبت به آنچه بدن دریافت می‌کند از دست بدهید. این فرایند باعث می‌ شود بدن شما آب کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود را نداشته باشد. کم آبی بدن می تواند منجر به عوارض شدیدی مانند تشنج، تورم مغز، نارسایی کلیه، شوک، کما و حتی مرگ شود.

کم آبی بدن در ورزش با روکش پلاستیکی

علائم و نشانه های کم آبی بدن عبارتند از:

سردرد

سرگیجه یا سبکی سر

خواب آلودگی

کاهش ادرار

ادرار زرد تیره یا کهربایی رنگ

کاهش خاصیت ارتجاعی پوست

خشکی دهان و غشاهای مخاطی (لب ها، لثه ها، سوراخ های بینی)

فشار خون پایین

انواع دیگر روکش های بدن

روش‌های دیگر استفاده از روکش‌های بدن شامل درمان‌هایی است که می‌توانید در اسپا انجام دهید. انواع مختلفی ازروکش بدن در اسپاها استفاده می شود، از جمله:

  • پوشش های حرارتی که نیاز دارند کرم حرارتی روی پوست خود بمالید و سپس بدن خود را با یک روکش پلاستیکی بپوشانید
  • روکش های لاغری که از لوسیون ها یا محصولات گیاهی موضعی استفاده می کنند
  • پوشش بدن مادون قرمز
  • “سم زدایی” با موادی پیچیده می شود که گفته می شود سموم را از پوست شما خارج می کند
  • نوارهایی از موادی که با مواد گیاهی پوشانده شده‌اند، به منظور سم‌زدایی از بدن شما، محکم به دور بدن شما پیچیده شده و کشیده می‌شوند. گفته می شود این گیاهان موضعی بدن شما را از شر سلولیت خلاص می کنند.

پس از برداشتن پوشش، پوست شما ممکن است ظاهر سفت‌تری پیدا کند. این می‌تواند یکی از دلایلی باشد که مردم فکر می‌کنند روکش بدن برای کاهش وزن مفید است. اما متاسفانه، این فرایند موقتی است.

آیا این باورپشتوانه علمی دارد؟

اکثر شواهدی که وجود دارد مستقیماً از شرکت‌هایی است که این بسته‌ها را به بازار عرضه می‌کنند. تحقیقات یا مطالعات علمی در مورد تأثیر پوشش‌های بدن در حین تمرینات ورزشی برای کاهش وزن وجود ندارد.

قبل از اینکه روکش ها را امتحان کنید چه چیزهایی باید بدانید؟

اگر می‌خواهید یکی از این روکش‌ها را امتحان کنید، نکاتی وجود دارد که باید قبل از استفاده بدانید.

اگر روکش دارای ترکیبات گیاهی، لایه بردار یا مرطوب کننده است، باید بدانید که آنها چیست و آیا استفاده از آنها برای شما بی خطر است یا خیر.

از آنجایی که بسیاری از این روکش ها نیاز دارند که مواد را به صورت محکم دور بدن خود بپیچید، ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی از فشرده سازی داشته باشد.

خطر کم آبی بدن نیز محتمل است زیرا روکش های بدن باعث افزایش دمای مرکزی می شود. پس به مقدار زیاد مایعات بنوشید.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از روکش بدن به کاهش وزن کمک می کند. اگرچه ممکن است پس از استفاده چند کیلوگرم وزن کم کنید، اما این عمدتا به دلیل از دست دادن آب است. به محض اینکه هیدراته کنید و غذا بخورید، عدد روی ترازو دوباره بالا می رود.

تنها راه ثابت شده برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی است.

منابع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا